söndag 14 mars 2010

.

I veckan har det varit ganska mycket jobb som inte gått ut än, därav bristen på inlägg.
Men jag bjuder på två gamla sportbilder, och en ny bild från i fredags.
Veckan har varit bra. Fint väder och roliga jobb. Jag har haft handledarsamtal också. Det kändes bra. Fick bra feedback och det är alltid kul att snacka bild.
Min handledare åkte till Vancouver under OS och hade inte sett så mycket av vad jag gjort pga det. Men han hade snackat med nyhetsredaktörerna och de var då nöjda. Vi gick igenom alla bilder jag tagit och snackade om dem. Det var utvecklande, vilket det alltid är när nån annan tittar på bilderna och tycker till. Det finns alltid något som man kan ta till sig. Vi snackade lite om beskärning i sportbilder. Vilket fick mig att tänka på Simons inlägg.
Den översta bilden är originalet, och den nedre är beskuren. Vad tycker ni?


Jag avslutar med en presskonferensbild.

Björn Eriksson på Rosenbad.

4 kommentarer:

Kontakt 15 mars 2010 kl. 18:06  

Intressant grej det där med hur mycket man ska croppa bilder. Jag är belägen att tycka den tajtare bilden har mer tryck, det mesta ovidkommande har skurits bort och bildfokuset ligger på det som är viktigt. Även om snotkidzen fungerar bra där de står halvgömda så tror jag att framförallt sportbilder kan tajtas till rätt mycket. Men det är ju en situationsanpassad fråga. I det här fallet får man fram en bättre känsla i bilden genom att strypa den lite, man kommer närmare spelarna, man ser deras ansiktsuttryck tydligare och blicken på den fokuserade keepern säger en hel del. Av dessa ansikten kan man få en känsla av hur matchen var att spela. Skär man inte lika mycket blir det en större distans mellan bilden och dess budskap samt den som läser.

Simon 15 mars 2010 kl. 18:24  

Kul med utvecklingssamtal! Tycker helt klart den är bättre. Kanske hela målet skulle fått vara med. Men då kanske kidsen "on top" hade varit tvungna framträda också... Äh, skitsak. Jobba på!

jakob 15 mars 2010 kl. 18:34  

hela målet bör definitivt vara med i bild, ändå röstar jag för den beskurna

johan 15 mars 2010 kl. 18:51  

Vi tycker nog likadant allihopa. I sport känns det som att (oftast) bara det väsentliga ska vara med. Ungarna hade fått vara kvar om de gett något uttryck. Nu står det bara där. Angående stolpen så funderade jag på att ha kvar den, men beskärningen blev så avlång. Tänkte att alla vet hur ett hockeymål ser ut.

Jag tror självklart att det finns undantag när en mer översiktlig bild funkar, men för det mesta känns det som att skala bort överflöd, och låta det viktiga vara med är melodin.

Jag

Mitt foto
Går bildjournalistprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. Fotar. Visar bilder.

Translate

Kontakt

Johan Engman
johengman(at)gmail.com
0046 (0) 70 306 67 26

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP