tisdag 31 augusti 2010

Hallå hallå

Är tillbaka från New York, tillbaka i Sundsvall där första dagen på sista terminen började igår. Mycket teori, uppsatser och metoder vankas. Få föreläsningar med mycket eget arbete, det brukar ju gå sådär.

I går beställde jag en skanner från cyberphoto, idag fick jag den. Snabba ryck. Därför får bilder från New York vänta till förmån för gamla bilder som jag skannat in ikväll. Det var spännande. En del bilder hade jag inte sett tidigare, bara spanat på negativet eller dian.
Skannern är en Canon CanoScan 9000F och verkar fungera bra.
Det medföljande programmet Silverfast verkar hyfsat, men lite småkrångligt. Hade lite strul i början men ringde Mathias som har samma program och rådfrågade. Om nån har tips på bättre program eller tips angående Silverfast så är de välkomna. Nu kör jag bara typ auto, och det blir helt ok tror jag.
Här är ett smakprov.


Två bilder på en ung jag i Verbier, Schweiz, 2004, med dia. Borde vara Camilla A som tagit dem.

Jakt med farsan 2007, 120-film färgneg.

Syrran när hunden var ung, vår 2008, 120-film dia.

Rickard på påskfest i Nacksta, vår 2009, svartvitt. Då var det svårt att få porträtt på Rickard. Tror det blivit lättare med tiden.
Nu ska jag skanna vidare.

3 kommentarer:

Mathias Bergeld 31 augusti 2010 kl. 23:34  

Ja det verkar ju fungera finfint. Bilden på Rikard är för övrigt jäkligt bra!

smultronskane 10 september 2010 kl. 10:34  

Byt scannerprogram. Vuescan är ett shareware som du kan scanna dina bilder i dng-format vilket gör att du kan ha samma arbetsätt som med dina digitala filer även på negativen.

johan 10 september 2010 kl. 17:48  

Coolbert:
Ok, ska ladda ner och testa det. Tack för tipset!

Jag

Mitt foto
Går bildjournalistprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. Fotar. Visar bilder.

Translate

Kontakt

Johan Engman
johengman(at)gmail.com
0046 (0) 70 306 67 26

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP