fredag 6 augusti 2010

Genrebild


I går gjorde jag och Kristofer ett jobb om den nya sjöfyllerilagen.
Problemet låg i att försöka bildsätta artikeln. Vi gick och körde lite enkäter på vad folk tyckte om den nya lagen. Rubriken gjorde att vi inte kunde dra på en enkätbild, vilket inte hade blivit så kul heller, och kustbevakaren som uttalade sig befann sig i Härnösand.
Istället för att låta redigeringen leta genrebilder på Scanpix så testade jag att själv ta en bild som kunde funka. Jag åkte ut till Alnö, till en hamn, ställde mig längst ut på piren och väntade. Och väntade. Och väntade. Efter 20-30 minuter kom en båt som körde hyfsat snabbt, och jag knäppte av i försök att ta en lite anonym bild som ska ge lite "sjöbuseri/sjöfylle-känsla".
Har man tid över så känns det värt att själv ta bilden, istället för att söka sig till ett bildbyråarkiv på en gång. Det är väl inte alltid det finns tid eller att det funkar, men det är ju värt att testa.
Så här blev det i tidningen.

2 kommentarer:

Unknown 6 augusti 2010 kl. 22:40  

Å det blev jäkligt bra! Glömde säga det idag, Johan. Båten är en Yamarin f.ö. Ses ofta med stor puffra i rumpan. /Mårten

johan 6 augusti 2010 kl. 23:52  

Tack Mårten! Och du tipsade ju om en bra hamn att stå och spana vid.
Du kan dina båtar du, trots den anonyma bilden.

Jag

Mitt foto
Går bildjournalistprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. Fotar. Visar bilder.

Translate

Kontakt

Johan Engman
johengman(at)gmail.com
0046 (0) 70 306 67 26

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP