fredag 30 juli 2010

Historien om en bild


Nu är jag tillbaka i Sundsvall. Jag har varit ledig i två dagar och de dagarna spenderade jag hemma i umeåtrakten.

Eftersom jag inte jobbade igår så visste jag inte riktigt vilken bild jag skulle blogga upp i dag.
Så jag började gå igenom hårddisken och hittade den här gamla bilden i min "skannad mapp". Där ligger alla mina analoga bilder.
Det här är kanske inte världens bästa bild, men det finns en liten historia bakom den.
För två år sedan, just innan jag flyttade till Sundsvall så var jag och farsan och hälsade på farfar.
Jag hade med mig en gammal analog Canon, och en blixt. När vi satt och pratade så tog jag en testbild i det mörka rummet för att se om blixten fungerade.
Två månader efter att jag tog bilden så dog farfar.
Några månader senare så sa farsan att jag förmodligen tog den sista bilden på farfar. Alltså denna bild. Jag kom inte på att jag tagit nån bild tills dess att jag framkallade den här rullen för ungefär ett år sen. Då kom jag ihåg, att jag bara tog en bild för att kolla blixten. Den fungerade tydligen. Och det blev en hyfsad exponering.
I efterhand är det kul att jag tog en bild, det enda jag ångrar är att jag inte tog fler, när jag hade chansen. Bara ett porträtt i köket, eller utanför huset.
Så nu har jag nästan alltid kameran med mig när jag är hemma och träffar gamla släktingar, bara för att inte göra om misstaget igen.

4 kommentarer:

Jenny 1 augusti 2010 kl. 08:53  

Du fick med både farfar och Pacha i samma bild. Inte dumt det

Mathias Bergeld 1 augusti 2010 kl. 22:15  

En väldigt fin historia!!

Jonas 3 augusti 2010 kl. 01:21  

Jag gillar den. Bilden.

johan 3 augusti 2010 kl. 20:19  

tack tack

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP