söndag 31 januari 2010

En vecka har gått

Har betat av första praktikveckan nu. Det känns fint. Började veckan med att plocka ut kameror, dator och tillbehör.
Nu i början går jag dubbelt med de andra fotograferna för att bli "varm i kläderna" och lära mig rutiner kring att ladda upp bilder och skicka från plats. Det är mycket som man ska tänka på. Att snabbt göra bildurvalet, hur man ska tänka vid urvalet osv.

Nu när jag går dubbelt så plåtar både jag och den fotograf som jag går med. Har ingen koll på var bilderna tar vägen sen, men det går tydligen att se hur många gånger de laddats ner. Hittills har jag i alla fall sett mina bilder i Aftonbladet och DN. Det är lite annorlunda att inte veta var bilderna tar vägen eller hur de ser ut i tidningen. Men, om nån ser en bild nånstans, så hojta till.

Jobben har varit blandade, har plåtat Reinfeldt, Anders Borg, Årets kock, en bil som exploderade på en bensinstation, Robinsonvinnaren etc.

Det känns som praktiken kommer att bli bra, och att det kommer vara utvecklande. Det snackas mycket om bilder och efter avslutade jobb finns det tid att sitta ner med fotograferna för att prata och få lite tips.
Jag vet ju som sagt inte när bilderna publiceras, vilket kan göra det svårt att blogga upp dem, men jag hittade lite på nätet. HÄR och HÄR

1 kommentarer:

Anonym 17 februari 2010 kl. 15:16  

om du har tillgång till retriver så kan du hitta rätt mkt där. alla tidningar publiceras inte där, men det flesta och de största..537 träffar får man på ditt namn i tryckt press. Men det kan finnas fler som heter Johan engman.

Jag

Mitt foto
Går bildjournalistprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. Fotar. Visar bilder.

Translate

Kontakt

Johan Engman
johengman(at)gmail.com
0046 (0) 70 306 67 26

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP